donderdag 2 november 2017

Sta ik, loop ik, ben ik.



1
sta ik 
hier in Auschwitz
loop ik 
hier in Auschwitz
ben ik
hier in Auschwitz
lang geleden lieten 
mijn ouders het leven 
hier in Auschwitz
eindigend in 
verstikkend gas
hier in Auschwitz
in vuur werden hun lichamen
geofferd  
hier in Auschwitz
op het altaar
van een waanzinnige ideologie
die hen het leven ontzegde
het diabolische ten top was 
hier in Auschwitz

2
lang heb ik het uitgesteld
het komen
hier in Auschwitz
het zijn op deze plek
hier in Auschwitz
het staan op deze grond
hier in Auschwitz
die in zekere zin 
wel heilig moet worden verklaard
alleen al om de aantallen doden 
die het heeft gekend
elke vierkante meter schreeuwt
het onrecht uit
hier in Auschwitz
Dag na dag na dag.
Durfde niet eerder een stap te zetten
hier in Auschwitz
door de poort van “Arbeit macht frei.”
Een groter leugen is het uitverkoren volk 
nooit eerder voorgehouden
dan hier in ijzer en staal geschreven staat.
hier in Auschwitz

3
Nu ik sta op deze drempel
hier in Oświęcim
is het mij bang te moede
is het maar goed dat ik met z’n vieren ben
hier in Oświęcim
een kind alleen kan dit nooit dragen
het is maar goed dat vrienden en geliefden
met mij meegekomen zijn
hier in Oświęcim
Niets is immers sterker dan de liefde.
hier in Oświęcim
Vervreemd van  de geschiedenis
loop ik hier met  die door de tijd verstilde schreeuw
“Mama, papa, help mij leven
hier in Oświęcim
Mama, papa waar zijn jullie toch gebleven?
hier in Oświęcim .
Hier in Oświęcim?

4
Tot stof en as verdampt in tijd en ruimte
onvoorstelbaar haast
wil er niet aan denken
maar kom elk jaar op de 4e mei
tot stilstand in mijn denken
mijn kindertranen wellen op
ver in mijn volwassenheid
heb in mijn leven al het nodige doorstaan.
mijn hart in zekere zin gebroken
mijn trots op waar ik vandaan kom en  wie ik ben 
voor altijd ongebroken
tot aan mijn laatste ademtocht
adem ik de liefde in
adem ik de liefde uit
Weet ik wie ik ben
weet ik waar ik vandaan kom
want uit de liefde van mijn ouders kom ik weg.


11-08-2017.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten