maandag 22 november 2010

DE MEESTER





Het is niet bepaald een engel
Die hier voor hem zweeft
Dit is rubensiaanse schoonheid
Die werkelijk alles heeft
De voeten in het zand
Ze maken geen geluid
Ze lijkt we lte zweven
Hier recht voor hem uit

Ze is geschilderd door rembrandt
Het had ook rubens kunnen zijn
De blanke huid zo licht dooraderd
Als bij een standbeeld van rodin

Hij heeft haar van een afstand
Schaamteloos bekeken
En met zijn beide ogen
Al zo vaak uitgekleed
Hij heeft haar in gedachten
Met andere vrouwen vergeleken
En in zijn stoutste dromen
Al zo vaak gesmeekt

Wil jij voor mij poseren
Ik hoef alleen maar je beeld
Ik vraag je niet om je lichaam
Alleen maar dat je met de kleuren speelt

Hij ziet het aan haar ogen
De manier waarop ze loopt
Hij ziet het aan de kleuren
Hoe zij haar mouw opstroopt
Hij houdt van die beweging
De meester is van slag
Hij ziet de mengverhouding
In de lichtval op haar lach
En denkt. . .

Wil jij voor mij poseren
Ik hoef alleen maar je beeld
Ik vraag je niet om je lichaam
Alleen maar dat je met de kleuren speelt 

   
Het zijn de plooien in haar huid
De borsten half ontbloot
Het zijn haar volle rode lippen
En de handen in haar schoot

Het zijn de schouders los voorover
De haren zacht uiteen
Een draadje speeksel bij haar tanden
Houden dit fragiele beeld bijeen

En hij denkt. . .
Wil jij voor mij poseren
Ik hoef alleen maar je beeld
Ik vraag je niet om je lichaam
Alleen maar dat je met de kleuren speelt
 

Als dit beeld verstilt
En zich vastzet in zijn geest
Is de meester dolgelukkig
Vieren al zijn zinnen feest

Ze is geschilderd door rembrandt
Het had ook rubens kunnen zijn
Haqar blanke huid zo licht dooraderd
Als bij een standbeeld van rodin
En hij denkt. . .

Wil jij voor mij poseren
Ik hoef alleen maar je beeld
Ik vraag je niet om je lichaam
Alleen maar dat je met de kleuren speelt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten